Czytaj więcej...Nie powstrzymamy zmian w muzyce kościelnej, ale możemy dbać o jej kanony – uważa Sebastian Adamczyk, członek komisji oceniającej stan organistyki w diecezji łomżyńskiej.

Rzeczoznawca podkreśla, że wartość muzyki organowej nie podlega dyskusji i należy z ostrożnością podchodzić do nowych trendów muzycznych w sferze muzyki sacrum.

Rytm Mszy bardzo jasno określa, jaka muzyka powinna wybrzmiewać podczas liturgii. Oczywiście żyjemy tu i teraz, świat muzyki również idzie do przodu. Wiedza pozwala nam docierać do piękna dawnej muzyki sakralnej. Możemy to piękno przekazywać na różne sposoby, także korzystając ze współczesnych środków. Kluczową kwestią jest jednak dążenie do sfery profanum, co powinno znaleźć swoje odzwierciedlenie we wszystkich próbach wzbogacenia świata muzyki sakralnej – podkreśla Sebastian Adamczyk

Wieloletni organista, wykładowca i rzeczoznawca organowy przypomina również, że człowiek mimo przebłysku geniuszu ma tendencję do łatwizny. Za tym idzie wielkie niebezpieczeństwo bagatelizowania bogactwa przekazanego światu przez wielkich mistrzów i twórców – dodaje Sebastian Adamczyk

Sebastian Adamczyk rozpoczął swoją edukację w zakresie organów w warszawskim Instytucie Szkolenia Organistów pod kierunkiem Mariana Kaszuby, kontynuował ją później w Państwowym Liceum Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. Studiował również grę organową w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina pod kierunkiem prof. Joachima Grubicha. Jak sam wielokrotnie zaznacza, ogromnym doświadczeniem były dla niego studia podyplomowe w zakresie historycznych praktyk wykonawczych w Akademii Muzycznej i Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei – wiodącym europejskim centrum badań nad muzyką dawną.

 

Artykuł zaczerpnięty z portalu: www.wzasiegu.pl 

Czytaj więcej...6 stycznia 2019 r. najpiękniejsze polskie kolędy rozbrzmiewały podczas koncertu „Bóg się rodzi” w kościele pw. Trójcy Przenajświętszej w Zambrowie. Przed licznie zgromadzoną publicznością zaprezentował się chór Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Witolda Lutosławskiego w Zambrowie oraz Młodzieżowa Orkiestra Dęta.

Koncert przygotowywaliśmy od października. Wymagało to od nas dużo pracy, gdyż chór i orkiestrę tworzą w większości muzycy amatorzy i trzeba było dla nich dostosować odpowiednio nuty z podziałem na 3 głosy oraz partytury dla orkiestrantów. Ale zawsze ten trud pracy włożony w próby przed koncertem jest wynagrodzony przez aplauz tych, którzy nas słuchają. Dla wielu osób są to pierwsze występy przed publicznością i sposób na przełamanie tremy i strachu – mówi Krzysztof Witkowski, dyrektor Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Witolda Lutosławskiego w Zambrowie, pomysłodawca koncertu.

Czytaj więcej...6 stycznia 2019 r. W kościele pw. św. Franciszka z Asyżu w Ostrołęce można było wysłuchać "Pierwszej kolędy", jednej z 35 religijnych kantat Johna W. Petersona. Utwór zyskał popularność dzięki atrakcyjnej muzyce nawiązującej do jazzu i gospel oraz skontrastowanej narracji. Kantata została skomponowana niemal pięćdziesiąt lat temu przez adepta Konserwatorium Muzycznego w Chicago, nawiązuje do tradycji bożonarodzeniowego misterium.

Z jednej strony opowiada o narodzinach Chrystusa, z drugiej skłania do duchowej refleksji nad tajemnicą zesłania Syna Bożego na ziemię. Ujęta w formie suity (cykl utworów instrumentalnych) jest hołdem złożonym starej tradycji kolędowania.

Wystąpili: Ostrołęcki Chór Kameralny pod kierunkiem Bożeny Harasimowicz-Pęzy, Magdalena Głażewska - sopran i Grzegorz Kozłowski - tenor.